أنا ونفسي
4 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
أنا ونفسي
فكرة القصيده:- واحد كانت ايامه كلها حب وفرحه وسعاده
وفجائه لقى الايام والقدربتسحب الحاجات دي منه حاجه حاجه
فجائه لقى نفسه بعد ما كان مجرد ابن كبيربيمارس حياته بكيفه زيه زي
غيره لقى نفسه اب وزوج واخ كبير والمطلوب منه انه يكون دول كلهم ف نفس الوقت
........أحمـــد ابراهيم مش عارف شهر كام 2008
........................................................هو ف اخرها
وفجائه لقى الايام والقدربتسحب الحاجات دي منه حاجه حاجه
فجائه لقى نفسه بعد ما كان مجرد ابن كبيربيمارس حياته بكيفه زيه زي
غيره لقى نفسه اب وزوج واخ كبير والمطلوب منه انه يكون دول كلهم ف نفس الوقت
أنــا الـذي ضيعــت الحـب بعنـادي وقسـوت عليـه حتى مـات فـؤادي
رحلت وتركت الدنيـا خلـف ظهـري ومـا كـان ف النيـه غيـر أخواتـــي
أحيانـا أشعـر بأن هذا فخـر فأنـا أعيـش علـى نهـج ابائـي وأجـدادي
وأحيـانـا تحدثنـي نفسـي متـى ستـعيـشنـي حيـاتـي ؟
متـى سيأتي اليـوم الذي ستعطينـي فيه حقوقي أم ستضيعها حتى مماتي
مالي غير الشعر الان وحتى هو حرف به يواسيني والبيت الاخر يعادي
جعلتني مريضــه فقيـره ومـا للفـرحه شـي بوجـداني
جعلتني انظر الـى النفوس من حولـي وكلـي شوقـا وحـرمـانٍ. ــــــــــ ـــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــــ
. ـــــــــــ ـــــــــــ ــــــــــــ ــــــــــ
. ـــــــــ ــــــــ ـــــــــمـاذا أقـول لكـي يـانـفسي والحـزن يملـئ كـل أيامـي
يخيـم علـي الظـلام فـي نهـاري ومـا يتركنـي حتـى مـنـامـي
فكثيـرا مـا ظـهر لـي نـور ولكـن سرعـان مايختفـي مـن امامـي
يختفـي عندمـا انظـر فـي وجوههـم فأيامهـم اولـى به مـن ايامــي
انتظـري يا نفسـي أيامنـا فهـي قادمـه وأحلـى مـن هـذه الايـام
ستاتـي بهـا الفرحـه والسعـاده والتـي سافتـح لهـا كـل ابوابـي
وسنبـحث سويـا عـن الحـب الـذي نـخفف بـه كـل احزانــي
مـع انسانـه اصونهـا واحفظهـا وسنغنـي لهـا احلـى الكلمـات
ولو عكـر احـد لحظـه ايامنـا سأجعـل المـوت علـى بابـه ينـادي
ولكـن أيـن أنتـي يـا أيـامـي........؟؟؟
رحلت وتركت الدنيـا خلـف ظهـري ومـا كـان ف النيـه غيـر أخواتـــي
أحيانـا أشعـر بأن هذا فخـر فأنـا أعيـش علـى نهـج ابائـي وأجـدادي
وأحيـانـا تحدثنـي نفسـي متـى ستـعيـشنـي حيـاتـي ؟
متـى سيأتي اليـوم الذي ستعطينـي فيه حقوقي أم ستضيعها حتى مماتي
مالي غير الشعر الان وحتى هو حرف به يواسيني والبيت الاخر يعادي
جعلتني مريضــه فقيـره ومـا للفـرحه شـي بوجـداني
جعلتني انظر الـى النفوس من حولـي وكلـي شوقـا وحـرمـانٍ. ــــــــــ ـــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــــ
. ـــــــــــ ـــــــــــ ــــــــــــ ــــــــــ
. ـــــــــ ــــــــ ـــــــــمـاذا أقـول لكـي يـانـفسي والحـزن يملـئ كـل أيامـي
يخيـم علـي الظـلام فـي نهـاري ومـا يتركنـي حتـى مـنـامـي
فكثيـرا مـا ظـهر لـي نـور ولكـن سرعـان مايختفـي مـن امامـي
يختفـي عندمـا انظـر فـي وجوههـم فأيامهـم اولـى به مـن ايامــي
انتظـري يا نفسـي أيامنـا فهـي قادمـه وأحلـى مـن هـذه الايـام
ستاتـي بهـا الفرحـه والسعـاده والتـي سافتـح لهـا كـل ابوابـي
وسنبـحث سويـا عـن الحـب الـذي نـخفف بـه كـل احزانــي
مـع انسانـه اصونهـا واحفظهـا وسنغنـي لهـا احلـى الكلمـات
ولو عكـر احـد لحظـه ايامنـا سأجعـل المـوت علـى بابـه ينـادي
ولكـن أيـن أنتـي يـا أيـامـي........؟؟؟
........أحمـــد ابراهيم مش عارف شهر كام 2008
........................................................هو ف اخرها
moon
قدرى أن يصيح حزنى بحرآ
يأكل حتى الشطآن
فاذا كان لكل يحار الدنيا جزر
تختلف بحار الأحزان
فالحزن بقلبى طوفان
يصعد قلبى فوق جدار الكبر لتؤويه
ولكن......
تصبح أعلى القمم أمام التيار الجارف كالوديان
يأكل حتى الشطآن
فاذا كان لكل يحار الدنيا جزر
تختلف بحار الأحزان
فالحزن بقلبى طوفان
يصعد قلبى فوق جدار الكبر لتؤويه
ولكن......
تصبح أعلى القمم أمام التيار الجارف كالوديان
Amoon- عدد المساهمات : 38
تاريخ التسجيل : 06/03/2010
العمر : 37
رد: أنا ونفسي
الى الاخ احمد الجزار
ابوس ايدك بطل الكلام اللى انت فاكره شعر و انصحك بتعلم اصول اللغة العربية من اول اولى ابتدائى من املاء و نحو وبلاغة واخيرا علم العروض لان اوزان شعرك مكسرة اكتر من رصيف موقف المنيب
و الى الاخت مون
ياريت بلاش نصب و لما تكتبى شعر تقولى هو من شعر مين وبلاش استهبال و بالمرة مون ده علشان قريب من اسمك الحقيقى ولا اشتغالة زى اشعارك
اخوكم محمود شطا
nshwa- عدد المساهمات : 29
تاريخ التسجيل : 01/03/2010
رد: أنا ونفسي
( لكل صاحب قلم معركة )
.
.
.
فولتير
.
.
.
فولتير
SpeRanZa- عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 08/03/2010
العمر : 38
الموقع : http://spranzism.blogspot.com/
رد: أنا ونفسي
الى أخونا الأستاذ محمود شطا
من الممكن أن أكون أقل منك ثقافة ودراية بشئون اللغة والنقد لكن أود أن أذكرك أن عباس العقاد رغم ثقافته الواسعة وتعمقه الشديد فى النقد إلا أنه كان ناقدا منبوذا من قبل المبدعين لأنه كان يجرم مع كل نقد له بسبب لذاعه أسلوبه وكم أمات من مواهب.. وكم منع نفسه شخصيا غزارة الإبداع بسبب منهجه المتعصب وتعلم انه ألف ديوانا واحدا وجف مداد إبداعه الشعرى الى أن مات
فلا تكن عباسيا حتى لا تًقتُل وتُقتَل
اسمح لنا أن نتعلم منك ان كنت مبدعا فهناك فرص كثيرة للاستفادة كالمناظرات الشعرية وغيرها
وإن لم تكن مبدعا فدعنا نتعلم منك كأستاذ لغة عربية متمكن من اللغة والنحو والبلاغة والعروض
ما رأيك بحصص تقوية هنا؟؟ا وأنا أول تلامذتك فى قسم العروض
أتمنى ألا تنسى أننا معلمين وأنتقاء الألفاظ واجب مهنى وأخلاقى
وموقعنا واجهة مدرستنا على العالم أتمنى أن تكون واجهتنا جميلة لا تشوبها كلمة جارحة أو تعليق عدائى
.
.
انا جالسة فى أول الصف من الآن فى انتظار دروس اللغة والعروض
من الممكن أن أكون أقل منك ثقافة ودراية بشئون اللغة والنقد لكن أود أن أذكرك أن عباس العقاد رغم ثقافته الواسعة وتعمقه الشديد فى النقد إلا أنه كان ناقدا منبوذا من قبل المبدعين لأنه كان يجرم مع كل نقد له بسبب لذاعه أسلوبه وكم أمات من مواهب.. وكم منع نفسه شخصيا غزارة الإبداع بسبب منهجه المتعصب وتعلم انه ألف ديوانا واحدا وجف مداد إبداعه الشعرى الى أن مات
فلا تكن عباسيا حتى لا تًقتُل وتُقتَل
اسمح لنا أن نتعلم منك ان كنت مبدعا فهناك فرص كثيرة للاستفادة كالمناظرات الشعرية وغيرها
وإن لم تكن مبدعا فدعنا نتعلم منك كأستاذ لغة عربية متمكن من اللغة والنحو والبلاغة والعروض
ما رأيك بحصص تقوية هنا؟؟ا وأنا أول تلامذتك فى قسم العروض
أتمنى ألا تنسى أننا معلمين وأنتقاء الألفاظ واجب مهنى وأخلاقى
وموقعنا واجهة مدرستنا على العالم أتمنى أن تكون واجهتنا جميلة لا تشوبها كلمة جارحة أو تعليق عدائى
.
.
انا جالسة فى أول الصف من الآن فى انتظار دروس اللغة والعروض
SpeRanZa- عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 08/03/2010
العمر : 38
الموقع : http://spranzism.blogspot.com/
رد: أنا ونفسي
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
...1/تشكرات
الف شكر يا استاذ محمود!!!! على انك تشرفت وتكرمت وضيعت من وقتك
وبصيت ف كلامي ومليون شكر كمان على ردك وأوعدك اني اخد بنصيحتك وهحاول ابطل اكتب
انا بس مستني اتجوز الاول وكده كده هبطل بعديها
...2/اعتراااااااف
سبرانزا ..........مش عارف اقولك ايه لكن بجد انتي كلامك جميل جدا جدا بصرف النظر عن الموضوع
ده انتي بجد حكيمه جدا جدا ف كلامك.........
.........عارفه يا سبرانزا لما تلاقي طفل صغير حد ضربوا ومزعلوا وعمال يعيط وييجي حد تاني
يديلوا لعبه جميله جدا أو أي حاجه تفرحه وتخرجه من الاحساس والحاله اللي هو كان فيها
لحاله تانيه مختلفه نهائي أهو أنتي منحتيني الاحساس ده دلوقت بكلامك الف شكر......
والف شكر كمان على انك دخلتي المنتدى
...1/تشكرات
الف شكر يا استاذ محمود!!!! على انك تشرفت وتكرمت وضيعت من وقتك
وبصيت ف كلامي ومليون شكر كمان على ردك وأوعدك اني اخد بنصيحتك وهحاول ابطل اكتب
انا بس مستني اتجوز الاول وكده كده هبطل بعديها
...2/اعتراااااااف
سبرانزا ..........مش عارف اقولك ايه لكن بجد انتي كلامك جميل جدا جدا بصرف النظر عن الموضوع
ده انتي بجد حكيمه جدا جدا ف كلامك.........
.........عارفه يا سبرانزا لما تلاقي طفل صغير حد ضربوا ومزعلوا وعمال يعيط وييجي حد تاني
يديلوا لعبه جميله جدا أو أي حاجه تفرحه وتخرجه من الاحساس والحاله اللي هو كان فيها
لحاله تانيه مختلفه نهائي أهو أنتي منحتيني الاحساس ده دلوقت بكلامك الف شكر......
والف شكر كمان على انك دخلتي المنتدى
رد: أنا ونفسي
أحمد الجزار كتب:[/اعتراااااااف
سبرانزا ..........مش عارف اقولك ايه لكن بجد انتي كلامك جميل جدا جدا بصرف النظر عن الموضوع
ده انتي بجد حكيمه جدا جدا ف كلامك.........
.........عارفه يا سبرانزا لما تلاقي طفل صغير حد ضربوا ومزعلوا وعمال يعيط وييجي حد تاني
يديلوا لعبه جميله جدا أو أي حاجه تفرحه وتخرجه من الاحساس والحاله اللي هو كان فيها [/color]
لحاله تانيه مختلفه نهائي أهو أنتي منحتيني الاحساس ده دلوقت بكلامك الف شكر......
والف شكر كمان على انك دخلتي المنتدى
أتمنى اكون فعلا خففت ألمك لأنى حسيت بيه
فى مشكلة دايمن مع الحكام , سواء حكام الدول او حكام الكورة حتى وحكام النصوص الأدبية انهم لا يراعوا الظروف المحيطة بالحدث او الجون او النص
خلينا مع النصوص الأدبية ,, صعب على الناقد ان يتعامل مع المبدع بنفس الطريقة الهجومية اللى كان بيتعامل بيها نقاد من خمسين سنة واكتر لسببين
ان من اكتر من خمسين سنة كان أغلب من يستطيع القراءة والكتابة كان كاتب إما بيكتب شعر او نثر أدبى أو مقالات غير أدبية , فكان الهجوم بمثابة عملية تصفية للمبدع الحقيقى والمبدع الغير قادر على الصمود دلوقتى أغلب من يستطيع القراءة والكتابة لا يملك فى مكتبه دفتر للتدوين أو الكتابة وربما لا يملك قلم يقيم معه علاقة إبداع , لذلك اذا وجدنا -فى هذا العصر الغريب - من يملك دفتر وعنده دافع للكتابة وجب علينا تشجيعه أيّن كان مستواه فى الكتابة وإلا خسرنا هذه الفئة المستثناه أيضا
ثانيا النقد تطور كثيرا ,, من اكتر من خمسين سنة كان يهتم النقد بإبراز العيوب والهجوم , النقد الآن يقيم علاقة تفاهم مع النص بل أكتر من ذلك هناك مدارس تقوم بتبرير عيوب الكاتب بإعتبار كل كاتب له فلسفته ووجهة نظروا للأمور
احنا ضحايا وأنا أول ضحايا إهمال مدرسين اللغة العربية أتمنى ان لا نتحول من ضحايا لمجرمين فى حق من نقوم بتدريبهم لغويا وإبداعيا
استاذ احمد سعيدة بترحيبك بيا وأتمنى نفضل متفاهمين علشان الزمالة وعلشان الموقع
عدل سابقا من قبل SpeRanZa في الجمعة مارس 26, 2010 9:08 am عدل 2 مرات
SpeRanZa- عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 08/03/2010
العمر : 38
الموقع : http://spranzism.blogspot.com/
رد: أنا ونفسي
أحمد الجزار كتب:
وأوعدك اني اخد بنصيحتك وهحاول ابطل اكتب
انا بس مستني اتجوز الاول وكده كده هبطل بعديها
أكيد بتهزر !!!!
SpeRanZa- عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 08/03/2010
العمر : 38
الموقع : http://spranzism.blogspot.com/
نتكلم بجد شوية
فى البداية اعتذر عن اسلوبى اللاذع و احب ان اشير الى عدة نقاط
اولا:انا لم اكن ابدا عالما فى اللغة العربية او النقد الادبى و لكنى قارىء نهم منذ ان كنت فى السادسة من العمر فى كل مجالات القراءة التى يمكن تخيلها (تاريخ .دين .علوم اجتماعية .علوم تجريبية .الادب بانواعة المختلفة )
ثانيا:بالرغم من نهمى للقراءة لم اجد فى نفسى موهبة الكتابة الادبية باى شكل من الاشكال ولكنى استطيع تذوق ما يكتب الناس و اميز الموهبة من الادعاء و العمق من السطحية
ثالثا:اشكر الاخت سبرانزا كثيرا على تشبيهى بالعقاد ولكنه تشبيه خانه التوفيق اين انا من العقاد
لا يمكن تشبيه ترعة الابراهيمية بالمحيط الهادى و بالمناسبة الشعر ليس مجال تفوق العقاد فشعرة جامد
و صعب و بلا روح مثل الصخر و لكن مجال تفوقه كان كتاباتة ودراساته العميقة فى الفلسفة و التاريخ الاسلاميين و هى دارسات على الرغم من الاحتفاء بها لم تأخذ حقها الكامل بعد
رابعا:يا اخ احمد و يا اخت سبرانزا انا لست استاذا فى علم العروض و يمكنكما الرجوع للمتخصصين والكتب فى هذا المجال و اعتقد ان الموضوع لا يحتاج لمتخصص ليعلم ان الاوزان مكسور اسف لاتوجد اوزان بالمرة و ان كنت من انصار قصيدة النثر فانا لا اعترف بها فهى كمن يريد لعب كرة القدم بيده دون ان يحتسب عليه خطا فالقواعد وضعت لقياس الابداع ولا يوجد اى ابداع من اى نوع فى عدم الالتزام بالقواعد
اما اذا كنت تريد ان تستمر و تطور نفسك فانصحك مرة اخرى بالدراسة و الاستزادة من القراءة و خصوصا قراءة القران الكريم ففيه اجمل موسيقى و اعظم و اعمق و ابسط المعانى مجتمعة
ولا تتوقف عن كتابة الشعر بعد الزواج فسوف يكون متنفس رائع لك
(يا راجل شعرك مليان كآبة و انت عازب امال بعد الجواز هتعمل ايه )
ملحوظة :محدش يورى التعليق ده لنشوى استروا على اخوكم
اخيرا:للاخت سبرانزا اعجبتنى من زاوية ولى ملاحظة صغيرة
لا يمكن لشخص قراءة عمل ادبى و بجواره معجم مصطلحات علمية لفهم عبارات مثل (كلما زادت الغازات فى عقولنا )
وعلى العموم علاج الغازات فى العقول حجرين معسل علشان الفحم بيعمل شغل كويس مع الغازات
معذرة لاسلوبى اللاذع مرة اخرى و لكنه جزء من تكوين شخيصتى
اشكركم مرة اخرى على سعة صدركم وبالتوفيق
اخوكم محمود شطا
اولا:انا لم اكن ابدا عالما فى اللغة العربية او النقد الادبى و لكنى قارىء نهم منذ ان كنت فى السادسة من العمر فى كل مجالات القراءة التى يمكن تخيلها (تاريخ .دين .علوم اجتماعية .علوم تجريبية .الادب بانواعة المختلفة )
ثانيا:بالرغم من نهمى للقراءة لم اجد فى نفسى موهبة الكتابة الادبية باى شكل من الاشكال ولكنى استطيع تذوق ما يكتب الناس و اميز الموهبة من الادعاء و العمق من السطحية
ثالثا:اشكر الاخت سبرانزا كثيرا على تشبيهى بالعقاد ولكنه تشبيه خانه التوفيق اين انا من العقاد
لا يمكن تشبيه ترعة الابراهيمية بالمحيط الهادى و بالمناسبة الشعر ليس مجال تفوق العقاد فشعرة جامد
و صعب و بلا روح مثل الصخر و لكن مجال تفوقه كان كتاباتة ودراساته العميقة فى الفلسفة و التاريخ الاسلاميين و هى دارسات على الرغم من الاحتفاء بها لم تأخذ حقها الكامل بعد
رابعا:يا اخ احمد و يا اخت سبرانزا انا لست استاذا فى علم العروض و يمكنكما الرجوع للمتخصصين والكتب فى هذا المجال و اعتقد ان الموضوع لا يحتاج لمتخصص ليعلم ان الاوزان مكسور اسف لاتوجد اوزان بالمرة و ان كنت من انصار قصيدة النثر فانا لا اعترف بها فهى كمن يريد لعب كرة القدم بيده دون ان يحتسب عليه خطا فالقواعد وضعت لقياس الابداع ولا يوجد اى ابداع من اى نوع فى عدم الالتزام بالقواعد
اما اذا كنت تريد ان تستمر و تطور نفسك فانصحك مرة اخرى بالدراسة و الاستزادة من القراءة و خصوصا قراءة القران الكريم ففيه اجمل موسيقى و اعظم و اعمق و ابسط المعانى مجتمعة
ولا تتوقف عن كتابة الشعر بعد الزواج فسوف يكون متنفس رائع لك
(يا راجل شعرك مليان كآبة و انت عازب امال بعد الجواز هتعمل ايه )
ملحوظة :محدش يورى التعليق ده لنشوى استروا على اخوكم
اخيرا:للاخت سبرانزا اعجبتنى من زاوية ولى ملاحظة صغيرة
لا يمكن لشخص قراءة عمل ادبى و بجواره معجم مصطلحات علمية لفهم عبارات مثل (كلما زادت الغازات فى عقولنا )
وعلى العموم علاج الغازات فى العقول حجرين معسل علشان الفحم بيعمل شغل كويس مع الغازات
معذرة لاسلوبى اللاذع مرة اخرى و لكنه جزء من تكوين شخيصتى
اشكركم مرة اخرى على سعة صدركم وبالتوفيق
اخوكم محمود شطا
nshwa- عدد المساهمات : 29
تاريخ التسجيل : 01/03/2010
رد: أنا ونفسي
أود أن أبدى سعادتى بأن هذا التشاحن أثمر عن معرفة أوضح ببعضنا البعض وساهم فى إكتشاف المثقفين للأستفادة من ثقافتهم ,
فأهلا بك قارئ نهم ومثقف سنتصيد كل فرصة للإستفادة منه
بخصوص موضوع العقاد , فى الحقيقة أنا لم أقصد تشبيهك بالعقاد بل قصدت أن من يمارس نقدا عليه أن يراجع مواقف الرموز ليستفيد منها , ولا أختلف معك فى أن الشعر لم يكن مجال تميز العقاد بل تكهنت أنه لو كان يمتلك بعض المرونة لأفادته هذه المرونة شعريا
أما موضوع قصيدة النثر فقد أفجعنى رأيك ... وخاصة أن الجدل حول شرعية قصيدة النثر من عدم شرعيتها هو موضوع فضت فيه الأفواه منذ عام 1922 عندما ألف إليوت قصيدة الأرض اليباب الى مناورات نقاد وشعراء الحداثة وما بعد الحداثة
لك رأيك الكروى الذى نحترمه طبعا لكن سيدى الفن يتنفس التطور هل تنكر موسيقى الراب والروك والجاز لمجرد ان الموسيقى نشأت على مقامات ولا بد ان تدفن فى أكفان مقامية ؟
هل تنكر سحر التجريد والتكعيب والكولاج ووو لمجرد أن الرسم نشأ على أساس معين يكاد يكون نقل عن الطبيعة ؟
الشعر مثله مثل كل الفنون له جزء من تركة التطور
مع عدم أنكارنا طبعا لقيمة الأصالة والجذور والقواعد والأصول
هناك كتاب اسمه الجميل والمقدس لآن مارى لابد أن تدخله مكتبتك وربما أنزله من أجلك على المنتدى
أما زاويتى البسيطة التى شرفت بإطلالتك منها فهى مجرد زاوية ضيقة جدا حاولت أن أطل منها على آفاق الكتابة الحديثة التى تجعل من القارئ كائن متفاعل يحاول فك رموز النص وأعود اقول لك هى زاوية ضيقة وادعوك لمطالعة رواية ( الخيميائي ) مثلا لماركيز لترى طلاسم تسعدك كثيرا فى محاولة فك رموزها ولن تحتاج الى معجم علمى ولا شئ من هذا القبيل
الرمزية والسحرية سمتا الرواية الحديثة
أما حجرين المعسل والله لو عندك انا معنديش مانع بس بشرط زى ما هستر عليك بخصوص موضوع نشوى تستر عليا مع الحكومة والحاج عادل وبما انك متعرفش الحاج عادل فأوعى تضيع مستقبلى ببلاغ متهور
فأهلا بك قارئ نهم ومثقف سنتصيد كل فرصة للإستفادة منه
بخصوص موضوع العقاد , فى الحقيقة أنا لم أقصد تشبيهك بالعقاد بل قصدت أن من يمارس نقدا عليه أن يراجع مواقف الرموز ليستفيد منها , ولا أختلف معك فى أن الشعر لم يكن مجال تميز العقاد بل تكهنت أنه لو كان يمتلك بعض المرونة لأفادته هذه المرونة شعريا
أما موضوع قصيدة النثر فقد أفجعنى رأيك ... وخاصة أن الجدل حول شرعية قصيدة النثر من عدم شرعيتها هو موضوع فضت فيه الأفواه منذ عام 1922 عندما ألف إليوت قصيدة الأرض اليباب الى مناورات نقاد وشعراء الحداثة وما بعد الحداثة
لك رأيك الكروى الذى نحترمه طبعا لكن سيدى الفن يتنفس التطور هل تنكر موسيقى الراب والروك والجاز لمجرد ان الموسيقى نشأت على مقامات ولا بد ان تدفن فى أكفان مقامية ؟
هل تنكر سحر التجريد والتكعيب والكولاج ووو لمجرد أن الرسم نشأ على أساس معين يكاد يكون نقل عن الطبيعة ؟
الشعر مثله مثل كل الفنون له جزء من تركة التطور
مع عدم أنكارنا طبعا لقيمة الأصالة والجذور والقواعد والأصول
هناك كتاب اسمه الجميل والمقدس لآن مارى لابد أن تدخله مكتبتك وربما أنزله من أجلك على المنتدى
أما زاويتى البسيطة التى شرفت بإطلالتك منها فهى مجرد زاوية ضيقة جدا حاولت أن أطل منها على آفاق الكتابة الحديثة التى تجعل من القارئ كائن متفاعل يحاول فك رموز النص وأعود اقول لك هى زاوية ضيقة وادعوك لمطالعة رواية ( الخيميائي ) مثلا لماركيز لترى طلاسم تسعدك كثيرا فى محاولة فك رموزها ولن تحتاج الى معجم علمى ولا شئ من هذا القبيل
الرمزية والسحرية سمتا الرواية الحديثة
أما حجرين المعسل والله لو عندك انا معنديش مانع بس بشرط زى ما هستر عليك بخصوص موضوع نشوى تستر عليا مع الحكومة والحاج عادل وبما انك متعرفش الحاج عادل فأوعى تضيع مستقبلى ببلاغ متهور
SpeRanZa- عدد المساهمات : 252
تاريخ التسجيل : 08/03/2010
العمر : 38
الموقع : http://spranzism.blogspot.com/
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى